събота, 3 юни 2017 г.

Балканско пътуване

Много обичам да пътувам с кола. Пътуването започва в момента, в който настъпиш газта и завършва в този, в който премъкнеш целия си багаж обратно в едно с всички неща, които си успял да вземеш със себе си от местата където си бил.

За една свободна седмица избрахме Черна гора, Хърватия и Босна. Маршрута:
Първи ден:
Перник - Будва. По-подробно: Перник- София- Ниш- Прокуплье- Копаоник- Рашка- Нови Пазар- Беранье- Подгорица- Цетинье- Будва. Карането по магистарала свършва след Ниш и след това са само междуградски и междуселски пътища. В много добро състояние, панорамни. Каньона на изумрудената река Тара е много красив. Но се кара бавно. Жената от Космоса /GPS-a/ все ни побутваше през Косово и Албания /там има магистрала/, но паспортите ни се оказаха изтекли /в Косово не можем да пътуваме с лични карти/ и не ни се занимаваше с преиздаване в последния момент. Пътят от Цетинье до Будва беше в ремонт, валя ни дъжд, провирахме се през някакви тунели в строеж, чакахме по светофари. Но накрая стигнахме след 12 часа път.
Старият град на Будва е очарователен, в заведенията се предлага прекрасна морска храна. И както казва мъжа ми "искам да участваме в местно събитие", имаше карнавал и фойерверки :)

Втори ден:
Прехвърлихме се в Котор. Старинния Котор си има крепостни стени и воден ров. Уличките му са тесни и стръмни и имат само номера и са пълни с котки.

Трети ден:
Заобикаляйки целия Которски залив отиваме към Дубровник. 70% от града са разрушени по време на войната. Днес Дубровник е напълно възстановен, много красив и претъпкан с туристи, не искам да си го представям по време на активния сезон. Отделихме му два дни /много са, моят съвет към пътуващите е да нощуват извън града и да му посветят един ден - достатъчен за Стария град, крепостните стени, планината от където се вижда брега и морето/.

Ние разгледахме старата централна част, качихме се с лифта на Срд, посетихме и Груж /където е новото пристанище с пазар за плодове и зеленчуци и риба/ и Лапад, където намерихме хубав, но малко занемарен парк, но пък нямаше туристи :)

Апартаментът, който бяхме наели се намираше в Плоче /кварталът е "кацнал" на полите на Срд/ от където по десетки стръмни стъпала за десетина минути се слиза в Стария град/, и имаше най-важната екстра - паркомясто, цените за паркиране иначе са около 130 евро на ден. Има удобен градски транспорт и линии до съседните градове като Цавтат. Впечатленията ни са, че Дубровник е много красив, но неоправдано скъп и не бихме се върнали там.

На петия ден се отправяме към Сплит. Централната част на града е построена в императорския доверец на Диоклетиан /онзи римски император, който въвел ритуала с целуването на робата и разделил Римската империя на Източна и Западна/. Този град се оказа нашето място. Дома ни за две нощи е прекрасен снежно бял апартамент с бродирано спално бельо на десетина минути пеша от центъра.

На нашата улица има страхотен ресторант с градина, с много добра кухня и перфектно обслужване, където първата вечер си разделихме един шоколадов десерт, който пътувайки към дома единодушно определихме като най-вкусното нещо, което опитахме през тази седмица. Два дни се мотахме по малките улички, обиколихме няколко пъти пазара за зеленчуци и рибния пазар, ядохме сопарник, вегебъргъри, пържена дребна риба, калмари, превъзходен сладолед, хляб с квас, печен на огън, миришещ на пепел, пътувахме с кораб, изгоряха ни носовете и ни се подбиха петите от ходене.

Хубаво, хубаво, много хубаво. Тук човек може да остане поне една седмица и всеки ден да ходи до различен остров, до близкия Трогир, до парка Крка.

На седмия ден тръгваме към Сараево, минаваме през Мостар. Много е красива Босна. Видяхме я зелена, мъглива, притихнала. В Сараево се разхождаме дълго, пием турско кафе и ядем кюнефе.

Вечерта в едно ресторантче до хотела ни опитваме ракия от дренки. На другата сутрин си тръгваме към дома, минаваме през Вишеград, където от романа на Иво Андрич е останал само моста на Дрина. В мъгливата сутрин и над бучащата река хапваме бюреците с картофи и месо, които сме си взели пътем от една селска фурна. Минаваме границата при Мокра гора, после сме към Ужице, Кральево, Ниш и от там към къщи.

1. Прекрасно! Всяко местенце си има своя чар, емоциите ви и думите ти подсилват усещането и сякаш пътувах с вас, снимките ти са много красиви. Благодаря за споделянето, Зори!
    *Зори, наистина ли в Дубровник парко мястото за ден е 130 евро или е ("печатно-правописна")грешка, някак прекалено ми се струва?

Отговори
    1. Не е грешка, Кате. Погледни в booking.com на детайлите на някое място за настаняване.

2. Зори,
    не съм посещавала Черна гора, както и Хърватия и Босна.Сърдечно ти благодаря за виртуалната разходка по тези места.Много красива е Босна наистина.Не очаквах,че е толкова скъпо и там.
    Много красиви кадри си заснела, чудесни.
    Поздрави !

Отговори
    1. Радвам се, че ти харесват снимките, Ели! Благодаря!

Изтриване
  3. Зори, чудесно пътуване сте си спретнали!
    Искам и аз, отдавна се каним по тез места, ама сега с тези терористични заплахи да не смее човек да тръгне за никъде:(

Отговори
    1. Еее, Веси. Не го мислете толкова. Аз си мисля, че ако имам на пътя си такова изпитание, няма да се скрия от него, седейки у дома. Точно в къщи земетресението от преди пет години ме изхвърли от леглото посред нощите...

4. Обичана дестинация, Зори, прекрасно поднесена от теб -
    чудесни снимки, настроение и разказ.
    А Дубровник остава сред любимите ми градове.
    Благодаря ти,
    с голямо удоволствие очаквам и отивам да чета следващите