събота, 12 септември 2009 г.

Ябълков щрудел – I-ви опит : )




Есента вече чука на вратата и тропа по прозореца с първите жълти листа на дърветата. Упорствам и не прибирам летните дрехи, но зъзнейки си намятам яке и си обувам дънки. Такъв е животът.. след слънцето, морето, дългите горещи дни и топли летни вечери идва есента, и тя е хубава :) дърветата обличат шарени премени, сутрин можеш да видиш дъха си, а в топлите есенни дни се припичаш на чаша кафе и се радваш на слънцето. В студеното време някои аромати ми носят топлина и уют, като ябълка с канела на пример. Ябълков щрудел. Дразня се когато наричат баницата с ябълки щрудел. Това че е завита на пура и е поръсена с пудра захар, не я прави друг десерт. В близост до предишната ми работа имаше едно приятно кафене, където сервираха невероятни десерти, пържения им сладолед беше много добър, но за щрудела – леко топъл, хрупкава кора, ароматни ябълки и ванилов сос, мммм.. разкош.
Едва дочах да се появят българските ябълки на пазара и малко да позахладнее, за да направя първия си ябълков щрудел. Намерих десетки рецепти, изясних си пропорциите /за това малко по-долу ;)/, прегледах кухненския си шкаф, снабдих се с липсващите продукти и стартирах. Първият ми пропуск беше, че нямам мушама. След като ще точа тънка кора ми трябва мушама, за да я навия след това, а живея над един от най-големите магазини за домашни потреби в града ;). Намерих временно решение – точих върху намаслена кухненска хартия, която сложих върху памучна кърпа. Свърши работа, но когато не използваш бяло брашно точенето е лепкаво изпитание. Също така яйцата, които имах бяха огромни, а в рецептата за тестото изрично пише – МАЛКО ЯЙЦЕ, сложих само белтъка, а жълтъка запазих за намазване. След това забравих в плънката да сложа стафиди и захар, а указаното количество ябълки което беше един килограм се оказа, че е твърде много и ми останаха половината / а аз сигурно 20-ина минути ги дялках на тънки полумесеци/. След като успях някак си да завия щрудела и да го метна да се пече ми се струваше, че сигурно ще го хвърлям. И понеже никак не обичам да изхвърлям храна / в краен случай зад блока живее една котешка фамилия, която следим вече четвърто поколение/ с останалите ябълки заформих следното нещо, за което са необходими:
около ½ кг обелени, почистени и нарязани на тънки полумесеци ябълки
малко масло
шепа стафиди
шепа орехи
шепа сурови белени фъстъци
шепа овесени ядки
20 гр.натурален шоколад
малко канела
1 с.л. галета.
Малка тавичка /форма за кекс/ намазах с масло и поръсих с галета. От горе наредих ябълките и ги подправих с канела, върху тях пръснах орехите, фъстъците, стафидите и овесените ядки. Най-отгоре на едро ренде настъргах шоколада. Запекох във фурната на 180 градуса за около 20 минути.

А за щрудела ще ви трябват:
За тестото:
200 гр.брашно
1 малко яйце
125 мл.хладка вода
щипка сол
мазнина

От изброените продукти замесете тесто, оформете на топка, намажете с мазнина и оставете покрито върху набрашнена повърхност да „почине” 20 минути.

За плънката:
ябълки – обелени, почистени и нарязани на тънки полумесеци – ½ килограм
50 гр. орехи
50 гр. стафиди
½ с.л. канела
50 гр. галета
100 гр. разтопено масло

Разточете тестото на тънка кора, намажете с масло. Върху 2/3 от повърхността наръсете галета, върху нея наредете ябълките, поръсете с орехи, стафиди и канела. Завийте на роло. Намажете с останалото масло. Пече се около половин час в предварително загрята фурна на 180 градуса.
Щруделът се сервира леко топъл с ванилов сос. Аз си спестих соса, но и с чаша ароматно капучино е добре :)

11 коментара:

  1. Толкова добре описваш есента,че ми спестяваш моето обяснение .Радвам се ,че си намерила български ябълки и си направила нещо ,което ми е любимо.Лошото при мен е ,че ако не стане моето коте не похапва нещо такова ,но ще го опитам ,защото харесвам всичко с ябълки. P.S Заповядай във Facebook/заформя се добра компания от сайтовете/Ще се радвам да те видя там .Хубав и слънчев уикенд

    ОтговорИзтриване
  2. Ех,че хубаво си го описала....дали да не си направя и аз един щрудел...Поздрави и ведър уикенд!

    ОтговорИзтриване
  3. Дани, Нанита, благодаря ви :)

    Дани, имам регистрация във FB, но не го харесвам особено /много ми е хаотичен/, кажи ми как да те намеря и ще се включа :) може пък да започна да го харесвам :)

    ОтговорИзтриване
  4. Може би ако напишеш Yordanka Dobreva и ще ме намериш.за мен също е динамичен и хаотичен ,но влизам ор време на време.там са Йоли и Илианка/може да има и другиот блоговете ,които следя,но не знам/

    ОтговорИзтриване
  5. Nice cake,I love aplles and cakes with them...!

    ОтговорИзтриване
  6. Зорница,
    обичам есента - тя е моят сезон.А ти така хубаво си я описала.
    Ето затова харесвам блогове като твоя - освен хубава рецепта /поздравления!/, има
    и отношение, присъствие, и настроение.
    Благодаря - хубав, слънчев и усмихнат ден, Диана

    ОтговорИзтриване
  7. Thanks, Nada :) Best regards :)

    Благодаря, Диани :) Хубава неделя и на теб :)

    ОтговорИзтриване
  8. Your strudel looks delicious, I almost can't believe that this is your firs attempt to make one. I don't have talent for making filo pastry desserts so I never make strudels my self, but sure love them! ;)

    ОтговорИзтриване
  9. включвам се малко със закъснение с коментар по повод ябълковия щрудел!:-) направих го по тази рецета - стана страхотен, НО в списъка с продукти никъде не се споменава захар.. съотв. аз забравих да сложа, а пък имах чувството, че е нужно!! ;-)

    ОтговорИзтриване
  10. jeanne, може да наръсиш ябълките със захар, ако смяташ че не ти е достатъчно сладко. Принципно ваниловият сос, с който трябва да се сервира десертът също е сладък. У дома не обичаме много сладките десерти, а от известно време почти сме изключили захарта от менюто си.
    Благодаря, че си се доверила на рецептата :) Въпреки неволите ми с нея :)

    ОтговорИзтриване