четвъртък, 1 октомври 2009 г.

Есенна салата


Тази салата приготвям всяка есен вече няколко години. Когато пазарите са буквално засипани с купища чушки, червени и зелени, карфиол, моркови, зеле. От всякъде се носи миризма на печени чушки, домати приготвени по най-различен начин. Имам ярки спомени от аромата на бабиния ми таван, където все още има една стара печка на дърва, където в огромен казан се варяха всевъзможни видове компоти, туршии, нектари, доматена салца, лютеница и какво ли още не. След това всичките тези буркани се пренасяха в мазето и много точно се подреждаха по строго определени рафтове. Там имаше и голям пясъчник, в който заравяхме дини, огромен бидон за сурова туршия, от който всеки път когато отивах с баба в мазето получавах морков – хрупкав и киселичък.

Аз не приготвям зимнина. За съжаление може би. Мисля си, че постоянното изобилие от всякакви плодове и зеленчуци ме е разглезило. Въпреки старанието ми да консумираме предимно сезонните такива. Баба ми, да е жива и здрава, все още приготвя по нещичко, и свекърва ми също, така че когато ни подгони зимния глад за туршия има от къде да вземем малко : )
Тази салата според използваните продукти би могла да бъде класифицирана и като туршиена. Количества, които съм посочила са моите препоръчителни, аз обичам карфиол и направо злоупотребявам с него. Ще ви трябват:
½ малка зелка
½ глава карфиол – използват се само цветчетата
2 моркова
2 зелени чушки
2 червени чушки
1 жълта чушка
1 връзка магданоз
сол
оцет
зехтин
1 ч.л. захар




Първо нарязвате зелето, посолявате леко, добавяте оцет и зехтин, разбърквате добре. След това прибавяте накъсания на цветчета карфиол, отново посолявате, оцет и зехтин. Разбърквате, добавяте нарязаните на дребно чушки и моркови, потретвате със сол, оцет и зехтин. Накрая добавяте наситнения магданоз, разбърквате добре. Затворете съда със салатата и оставете в хладилник за няколко часа.

8 коментара:

  1. И аз не приготвям зимнина. Не само че не мога, ами.. да, разглезена съм.
    Салатата ми припомни за домашните туршии на майка и лелите - 'пресни туршии' - свежи и вкусни. Обичах да си ги похапвам като основно ястие, с филия пресен, мек бял хляб..
    Благодаря за рецептата, Зори!

    Сърдечен поздрав :-)

    ОтговорИзтриване
  2. Зори, и аз приготвям същата салата и е много, много любима в къщи. И бъка от витаминки....
    Приготвям обаче от зимнината единственно сурова и царска туршии, обожавам ги, а нямам вече никой от който да задигна бурканче...така, че задоволявам тази своя пристрастеност към туршийките.

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесна салата!И аз приготвям подобна,но без карфиол...много не го тачат суров в къщи...
    А разказа ти ме върна години назад...
    как си мечтая за една домашна лютеница,ама нито мога да я правя,нито има кой... :-(

    ОтговорИзтриване
  4. Зорница,
    чудесна идея е тази салата.
    Изкушавам се да я приготвя.

    Благодаря за поздрава,
    и аз искам да ти подаря усмивка, Диана

    ОтговорИзтриване
  5. I would name this salad an energy salad because it's stuffed with vitamins and colors.
    I love all kinds of salads and this one sound just perfect. :)

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря, момичета! За посещението и за милите коментари. Салатата е приятна и много полезна.

    Jasenka thanks :)

    Andrea, yes it is an energy salad, but I gave it the name autumn salad, because I prepare it only in this year time

    ОтговорИзтриване