понеделник, 3 май 2010 г.

Земенски манастир


Всяко кътче от територията на нашата страна е пропито с история. Толкова история, че чак ни е трудно да я носим. Като дете мечтаех да стана археолог, поглъщах жадно всякакви исторически книги и като че ли през по-голямата част от времето живеех в собствения си измислен свят от епохата на Асеневци. Години по-късно не ми достигна кураж да живея живота на арехеолозите и задълбах в друга посока. Но любовта ми към всякакви места белязани от исторически събития, към древни руини, тракийски гробници, светилища и всякакви „камънаци” не угасна.
 

Вчера сутринта /неделя/ след като закусихме с овесени палачинки, на които ще пусна и рецепта, след като ги направя поне още веднъж, заминахме за Земен.

Път окъпан в зелени поля и цъфнали люляци. Целта – Земенският манастир.
 

Един от най-старите в България. Църквата е от 11 век и постройката е напълно запазена. Стенописите... изографисаните са като живи... Бях прочела, че не спадат към никоя от школите, но не очаквах да видя това, портрети на живи хора, не икони...

Манастирът на няколко пъти разрушавали, но черквата оцеляла. Подът е каменен, а легендата разказва, че за него всеки от околните села донесъл по камък. Олтарът също е каменен и на мен ми се стори много нехристиянски...
 

Комплексът днес е филиал на НИМ. Има прекрасен двор – зелена поляна с дървени пейки за посядане под вековните дървета. Съжалихме, че не си взехме вестници и термос с кафе, за да прекараме няколко часа под шарените сенки.
 

Прекрасно е, ако минавате из този край, отклонете се към Земен... или отидете нарочно : -)

19 коментара:

  1. Зори, много хубави са стенописите на този манастир, наистина. Освен това се оказа, че ни е на път за селото на мъжа ми, а не съм знаела. Така че може би ще посетим следващия път като ходим там.

    Благодаря за идеята. Поздрави и приятни дни от мен :)

    ОтговорИзтриване
  2. Зори, благодаря за хубавата и полезна, за мен, публикация!
    За разлика от теб, аз не съм имала такъв интерес към разкопки,
    макар, че обичам да чета истории за откриването им :))
    Поздрави и хубаво настроение!

    ОтговорИзтриване
  3. Зорница,
    Да, Земенският манастир е специален.
    Обичам твоята страст към българските манастири. Допада ми топлина и чувството, с което ни разказваш за тях. Сега разбрах, че е част от нещо по - мащабно. Чудесен разказ, благодаря!
    Хубав, усмихнат ден и топла прегръдка за теб, Диана

    ОтговорИзтриване
  4. Още една прилика откривам между нас, Зори! :) Обичам да пътувам, и докосвам да историята. Благодаря ти за чудесния разказ, след месец се прибираме в България и започвам обиколка, разбира се на манастирите. :)

    ОтговорИзтриване
  5. Чудесни снимки - точно по мой вкус, много зеленина, огряна от ярко слънце.

    Зори, благодаря за разказа. Удоволствие бе за мен да прочета и да се насладя на тази красота в зелено.

    Усмихната и много слънчева :)

    ОтговорИзтриване
  6. Wonderful place and beautiful photos. :)

    ОтговорИзтриване
  7. Беше ми интересно да прочета за Земенският манастир. Не бях чувала за него, да си призная. Но определено ми се вижда приказно място! Хубава разходка сте си направили, Зори :–)

    Спорна седмица!
    Поздрави, Милена

    ОтговорИзтриване
  8. Зори.. впечатли ме! Дори леко размечта.. Благодаря ти!
    За разходката, за разказа, за споделянето, за хубавото чувство, което създаде у мен..

    Топла прегръдка и от мен за теб, Зори, с пожеланието за усмихнат и доволен ден, за слънчев, свеж и ведър май :-))

    ОтговорИзтриване
  9. Мира, когато пътувате следващия път, обадете се може да отидем заедно до манастира :) zgeorgieva@abv.bg, или ме намери във facebook пак по мейла :)
    Хубави почивни дни от мен :)

    И аз ти благодаря, Дани... Хубава вечер ти желая :)

    Дианка, благодаря ти за милите думи... Приятно ми е, че ти допадат писанията ми :)
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  10. O, Еви... знам си аз, че сме сродни души ;)... Ако намиваш из Югозападна България /от София на запад и на юг/ може да се организараме за някой съвместен излет :)
    Имам лист с места за посещения :)

    Инче, слънце и зеленина, лято... рай :)
    Хубаво утре от мен!

    ОтговорИзтриване
  11. Миленка, няма и как да си чувала за него. Той си е местна забележителност от национално значение... В България просто не умеем да популяризираме ценностите си... А мястото наистина е приказно:)

    Дими, много се радвам, че няколкото написани от мен реда, са ти донесли положителна емоция :) Мястото зарежда много и с хубава енергия :)
    Прегръдка и от мен и хубаво утре :)

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря за информацията!Аз също за първи път чувам за този манастир!Поздрави!:)

    ОтговорИзтриване
  13. Със сигурност ще се намерим, Зори! За мен ще е удоволствие да се запознаем и видим, поснимаме и побъбрим... :)

    ОтговорИзтриване
  14. Оndine, Eва :):):)

    Хубави празници от мен :)

    ОтговорИзтриване
  15. Изглежда страхотно !
    Може да се отбия някой ден до този манастир :)

    ОтговорИзтриване
  16. "Всяко кътче от територията на нашата страна е пропито с история. Толкова история, че чак ни е трудно да я носим." Колко добре казано!
    Поздравления за чудесния постинг и снимки!

    ОтговорИзтриване
  17. ЕОС, и мен ме запали да посетя този манастир, току-виж сме си спретнали една дружна обиколка-гледам, че има бол желаещи....
    Слънчево настроение!

    ОтговорИзтриване
  18. парфюми, Diandra, Пепеляшка :) Благодаря ви за посещението и милите коментари :)
    Мястото е много хубаво и си заслужава посещението :)

    ОтговорИзтриване