понеделник, 15 юни 2009 г.

Боженците




В Балкана, в една вълшебна гора близо до Габрово се е скрило приказното селце Боженци. Легендата разказва, че в последните дни на Второто Българско Царство, когато земите ни почти били завзети от османскита пълчища, търновската болярка Божана заедно със синовете си потърсила спасение и закрила в Балкана. Първоначално семейството се установява в местността Шумата, между сегашните села Раданица и Боженци, а по-късно се местят при планинските потоци, където е днешното село Боженци. Търговията е била основния поминък на боженчани и малко по-малко селото се превръща във важно търговско средище през Възраждането. Интересно е че в смутните времена на турското робство селото не е опожарявано – богатите боженчани се откупвали, думата им се уважавала и дори им позволили да си построят камбанария на черквата. Нечувано за онези времена ... сещам се за една поговорка – „Интереса клати феса” :)
Боженците е обявено за архитектурно-исторически резерват през 1964г. и е част от обектите на ЮНЕСКО. Възрожденската артхитектура е напълно запазена, повечето къщи са на два ката с чардаци и покриви от каменни плочи, улиците – изцяло калдъръмени. Повече информация за Боженци тук.

За това място се сетих преди около половин час, когато случайно пред погледа ми попадна една снимка от там. Сетих се за блажената тишина и спкойствието, което ми донесе Боженци – някъде по това време, но миналата година. Свежестта на гората след внезапно падналия пролетен дъжд. Криволичещия зелен път, който те увлича. Истинската тъмнина нощем, несмущавана от градските светлини. Времето е спряло...

8 коментара:

  1. Прекрасно място, прекрасно ! Била съм няколко пъти, разхождах се по всички улички и се влюбих във всяко камъче. Вълшебно е, връща те в друго време :)..

    ОтговорИзтриване
  2. Едно връщане в друго време и друг свят с много красота и спокойствие.

    ОтговорИзтриване
  3. Еос,
    чудесно си го пресъздала.
    И за мен Боженци е едно божествено място...
    Благодаря ти,
    че ме "зареди" с това усещане тази сутрин.

    ОтговорИзтриване
  4. Ох как харесвам Балкана! Баща ми е родом от Еленския балкан и все ме влече нататък. Не, че не обичам морето, но все ме влече към планината. Миналото лято открихме едно хубаво местенце в Кметовци за почивка, дано тази година пак стигнем там.

    ОтговорИзтриване
  5. O, Eoс.. усмихна ме с връщане в един приятен спомен, една далечна, но прекрасна разходка.. Благодаря ти!

    На свой ред: сърдечен поздрав, с лятна и свежа усмивка от мен :-)

    ОтговорИзтриване
  6. Аквичка, Krizt, Дианка, Мими, Дими ... радвам се, че и на вас се харесва това местенце. Невероятно е, аз лично харесвам най-много Боженци из между Лещен, Ковачевица, Мелник и старите части на обезобразеното вече Банско, Несебър и Созопол.
    Мими, никога не съм можела да избирам из между морето и планината, всяка планина е вълшебна, всяко море, всеки залив и плаж имат своя чар ...
    Дианка, пак заповядай :) радвам се че съм започнала деня ти с усмивка - Дими завърши моя така :)
    Желая на всички ви приятна вечер! Зори :)

    ОтговорИзтриване
  7. Thanks, Andrea :) The place is just adorable :)

    ОтговорИзтриване